وظایف :
این سنسور دمای هوای ورودی به سیستم را به صورت سیگنال به ECU ارسال می کند .

محل قرار گیری :
این قطعه بر روی محفظه دریچه گاز قرار دارد و در خودروی پراید بر روی محفظه فیلتر هوا قرار دارد .

ساختار داخلی :
این قطعه تشکیل شده از یک مجموعه مقاومتی از نوع NTC ( ضریب حرارتی منفی ) که محدوده کار کرد آن بین 40 – درجه سانیگراد تا 150 + در جه سانتیگراد است .

مدارهای الکتریکی :
این قطعه از یک سوکت 2 پایه تشکیل شده است :
پایه 1 : تغذیه 5+ ولت
پایه 2 : ارسال سیگنال

شرح کار قطعه :
این قطعه توسط ECU با یک ولتاژ 5+ ولت تغذیه می شود و مقاومت آن از نوع NTC می باشد یعنی با افزایش دما مقاومت قطعه کم می شود و ولتاژ افزایش می یابد . کارکرد این قطعه شبیه به سنسور دمای مایع خنک کننده موتور است .

روش های عیب یابی :
در صورت خرابی این سنسور مصرف سوخت خودرو دچار تغییر می شود .

روش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ :
ابتدا دستگاه را به خودرو وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم . وارد منوی پارامترها ، قسمت هوای وارد شده ، دمای هوای ورودی را مشاهده می کنیم . باید نزدیک به دمای داخل محفظه موتور باشد .
در زمستان ها دمای هوای ورودی پایین تر و در تابستان ها بالاتر است .
اگر دمای نشان داده شده توسط دستگاه نسبت به هوای معمول هوا و محفظه موتور بیشتر یا کمتر بود ، نشان از خرابی قطعه دارد .

تست اهمی :
مقاومت دو پایه قطعه را چک می کنیم . باید مطابق جدول زیر باشد . در غیر این صورت قطعه خراب است .


ECU با استفاده از سیگنال های ارسال شده از سنسور فشار هوای ورودی ، سنسور دمای هوای ورودی و سنسور اکسیژن ، حجم اکسیژن موجود در هوای ورودی را محاسبه کرده و میزان پاشش سوخت را تنظیم می کند .



سنسور فشار هوای ورودی ( MAP ( Manifould Air Pressure :

وظایف :
این قطعه تغییرات فشار هوای داخل مانیفولد را به صورت تغییرات ولتاژی به ECU ارسال می کند .

محل قرار گیری :
این قطعه در خودروی پیکان ، پژو RD ، پژو 206 ، پرایدهای مدل جدید و زانتیا ، مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .
در خودروهای پژو 405 ، سمند و پژو پارس روی سینی فن جلوی خودرو قرار گرفته و توسط یک شلنگ با مانیفولد مرتبط است .
در پرایدهای مدل قدیم ین قطعه چسبیده به اتاق خودرو پشت موتور قرار دارد .

ساختار داخلی :
این سنسور از نوع پیزو الکتریک ( مقاومت متغیر با فشار ) است و از دو قسمت تشکیل شده :
1 – قسمت حساس به فشار هوا ( مکانیکی )
2 – قسمت ارزیابی مدار
هر دو قسمت بر روی لایه سرامیکی قرار دارد .



مدارهای الکتریکی :
این قطعه از یک سوکت 3 پایه تشکیل شده است :
پایه 1 : ارسال سیگنال
پایه 2 : سیم اتصال بدنه
پایه 3 : تغذیه 5V+

شرح کار قطعه :
چگالی هوا در ارتفاعات مختلف نسبت به سطح دریا متغیر است . این موضوع سبب می شود که هر قدر ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود چگالی هوا کمتر و هر قدر ارتفاع کمتر شود ، چگالی هوا بیشتر می شود .
به همین دلیل است که وقتی خودروهای کاربراتوری در مناطق کوهستانی تنظیم می شوند وقتی به مناطق ساحلی می روند بد کار می کنند و صبح ها به سختی روشن می شوند . علت آن است که تنظیم مخلوط سوخت و هوا در آن ها برای هوایی با چگالی کم است تا اکسیژن بیشتری به سیستم برسد . و وقتی در مناطق کم ارتفاع با چگالی هوای بالا قرار می گیرند ، نسبت مقدار هوا و اکسیژنی که به سیستم می رسد از مقدار سوخت بیشتر می شود . لذا خودرو دچار کمبود سوخت شده بد کار می کند .
دیافرگم های داخل این سنسور بر اثر فشار هوای داخل مانیفولد دچار کشش شده ، تغییر شکل پیدا می کنند و مقدار رسانایی المنت های داخل آن تغییر می کند . در این حالت ، قسمت ارزیابی مدار ، با تغییر فشار هوا و کشش دیافرگم های داخلی سنسور ، تغییر ولتاژ 5+ ولت تغذیه ( که توسط المنت های متصل به دیافراگم صورت می گیرد ) را تقویت کرده و به صورت سیگنال خروجی به ECU ارسال می کند . این سنسور برای فشار 0.45 بار مقدار 1.6 ولت و برای فشار 1 بار مقدار 4.5 ولت برق به صورت سیگنال به ECU ارسال می کند .
ولتاژ خروجی از سنسور بین 0.2 تا 4.8 ولت متغیر است . هر قدر ولتاژ خروجی بیشتر باشد ، بدان معناست که فشار هوای داخل مانیفولد زیادتر است .
ECU طبق سیگنال های ارسالی از این سنسور و سنسور دمای هوای ورودی و پتانسیومتر دریچه گاز ، جرم هوای ورودی را محاسبه کرده و مناسب با آن پاشش سوخت و آوانس جرقه را تنظیم می کند . در نتیجه این سنسور تعیی کننده میزان بار موتور برای ECU است .



روش های عیب یابی :
شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
در صورت اتصال بین پایه های 1 و 2 ، قطعه اطلاعات منفی به ECU می دهد بدان معنا که فشار هوا را به طور کاذب کم نشان می دهد و خودرو با لرزش خاموش می شود .
اگر بین پایه های 1 و 3 اتصالی به وجود آید اطلاعات به طور مثبت به ECU ارسال می گردد یعنی فشار هوا به طور کاذب ، زیاد گزارش داده می شود و خودرو به خام سوزی می افتد .
در نتیجه خرابی قطعه یا باعث گزارش فشار هوای زیاد به ECU می شود و زمان پاشش سوخت بالا می رود و یا بالعکس .
همچنین خرابی قطعه می تواند منجر به تک کار کردن موتور خودرو شود . در صورت خرابی آن ، خودرو صبح ها هنگام روشن شدن ، بد روشن می شود و باید استارت زیادی به موتور زد . هنگام روشن شدن اگر زیاد به خودرو گاز بدهیم خودرو خاموش می شود .

روش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ : دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده خودرو را روشن می کنیم . وارد منوی پارامترها قسمت هوای ورودی شده مقدار فشار هوای داخل مانیفولد را مشاهده می کنیم . این عدد برای هر خودرو در مکان های مختلف متفاوت است و بستگی به تجربه تعمیرکار دارد . برای به دست آوردن مقدار تجربی این پارامتر از روی خودروهایی که در شرایط خوب و استانداردی هستند ، این مقدار عددی را یادداشت کرده و با خودروهای از همان نوع مقایسه و عیب یابی می کنیم .
روش اندازه گیری مقایسه ای فوق باید بین خودروهایی که در یک مکان و همان ارتفاع از سطح دریا هستند صورت گیرد .
بعد از انجام مقایسه گفته شده ، وارد منوی دیدن کد خطاها شده آنرا بررسی می کنیم که آیا خطایی در رابطه با این سنسور در حافظه ECU ثبت شده است یا نه . در صورت وجود خطا ، اگر از نوع لحظه ای بود آنرا پاک کرده دوباره کد خطاها را بررسی می کنیم . و اگر از نوع دائمی بود ابتدا اتصالات قطعه را از نظر تمیزی و محکم بودن بررسی می کنیم سپس کد خطا را پاک می کنیم .
اگر کد خطا باز هم به صورت دائمی دیده شد بعد از انجام تست های ولتاژی و یررسی قسمت مدار آن ، در صورت خرابی ، قطعه را تعویض می کنیم .

تست ولتاژی :
سوکت قطعه را وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم با استفاده از ولت متر و دو عدد سوزن ، ولتاژ بین پایه های 2 و 3 سوکت ورودی قطعه را بررسی می کنیم . باید 5V+ باشد و با گازدادن خودرو تغییر نکند .
سپس به همان روش ولتاژ بین پایه های 1 و 2 را بررسی می کنیم . باید بین 0.2 تا 4.8 ولت باشد و با گاز دادن ناگهانی ولتاژ آن زیاد شده به سمت 4.8 متمایل شود .

سرویس قطعه :
آن دسته از سنسورها که مستقیما روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارند را از جای خود باز کرده و به کک اسپری مخصوص تمیز کردن کاربراتور ، نوک سنسور و داخل آن را تمیز می کنیم . سپس به وسیله هوای فشرده به آرامی آن را خشک می کنیم .
برای آن دسته از سنسورها که به وسیله شلنگ به مانیفولد مرتبط هستند ، باید شلنگ ارتباط را از نظر عدم پاره گی و نشتی هوا بررسی کنیم .

نکات :
- اورینگ درو سنسور مپ را از نظر عدم پاره گی بررسی کنید .
- در خودروهای جدیدتر مثل پژو 206 ، زانتیا و پراید مدل بالا ، سنسور دمای هوای ورودی و فشار هوای ورودی در یک قطعه طراحی شده اند که مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .
- سنسور کمکی این قطعه سنسور دمای هوای ورودی و پتانسیومتر دریچه گاز و اکسیژن سنسور است .
- ممکن است در اثر خرابی این قطعه خودرو هنگام گاز دادن ناگهانی دود سیاه تولید کند .